Nonton Bareng2 yuk !!!

8 Okt 2011

FUNGSI UTAMA BAHASA BAKU

Terdapat empat fungsi utama bahasa baku, yaitu :
1.Sebagai bahasa kebangsaan, bahasa yang melambangkan kedaulatan Negara kita. Hakikat ini termaktu dalam perlembagaan persekutuan dibawah perkara 152
2.Sebagai bahasa perpaduan, iaitu asasnyang digunakan untuk menyatukan rakyat yang berbilang kaum.Tugas ini diharap dapatdilaksanakan melalui Dasr Pendidikan Negara. Dasar ini berasaskandua dokumen penting iaitu Penyata Razak (1956) dan Laporan RahmanTalib (1960). Antara aspek yang ditekankan dalam pendidikan Negaraialah penggunaan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar disekolah-sekolah dan institusi-institusi pengajian kerajaan yang lain.Melalui penggunaan satu bahasa yang sama diharap akan melahirmasyarakat Malaysia yang bersatu padu.
3.Sebagai bahasa ilmu pengetahuan yang digunakan di institusi-insitusi
Pendidikan.Bahasa
Melayu
Berfungsi
Sebagai
Saluran
untukmenyampaikan ilmu dan sekaligus menjadi asas pembinaan tamadunyang tinggi.
4.Sebagai bahasa pentadbiran Negara dan alat perhubungan rakyat jelata. Dalam konteks ini bahasa digunakan dalam jentera pentadbiran,dalam media massa, dan sebagai alat perhubungan antara warganegara.

ASPEK PENGGUNAAN BAHASA

1.Penggunaan bahasa yang baik, mudah, dan praktikal sebagai alat perhubungan bahasa sehari-hari antara manusia. Bahasahendaklah dianggap sebagai alat yang membantu danmelicinkan perhubungan, bukan sebagai penghalang.
2.Penggunaan bahasa yang berkesan sebagai alat untuk menyampaikan sesuatu maksud dan pengantar maklumatt serta ilmu pengetahuan.
3.Pengetahuan bahasa yang indah sebagai alat pengucapan seni dan penampung nilai-nilai sebagai alat esetika yang tinggi. Demikejayaannya sebagai bahasa kebangsaan moden, aspekkeindahan ini perlu diberi penekanan. Bahasa yang kita gunakandan kita sanjung sebagai lambing kedaulatan Negara kita inihendaklah bukan sahaja betul dan berkesan, tetapi juga indah.

0 komentar:

Posting Komentar

Terimakasih atas komentarnya ! semoga postingannya bermanfaat untuk anda

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More